Ліна Костенко « Маруся Чурай»

Інсценізація

(Чути брязкіт замків)

 Маруся.        Ось де прихилю я свою втому.
                        Чи тут змінили хоч оцю солому?
                        А втім, яка мені уже різниця?
                       Я теж убивця. Я убила Гриця.
                       Оце за те мені заплата –
                       Із кам’яних мурів кам’яная хата.
                       Старий кожух… солома… постелюсь…
                      Хоч так полежу… в пітьму подивлюсь…
 (Здалеку доноситься тупіт коней. Грають сурми)
   
  

              …А вже світає… Благословляється на світ.

(Маруся заплітає нерозчесану косу)   
             Полтавський полк виходить у похід.
            Десь грають сурми. В добрий час їм грати.
            Десь вітер гонить куряву руду.
            Це вперше, Грицю, це уперше, Грицю,
            Що я тебе в похід не проведу!
            Це ж полк виходить за  далекі гони.
            Комусь тополя стане в головах.
(Дзвонять дзвони)

І дзвонять дзвони,
Дзвонять, дзвонять дзвони.
По всій Полтаві, по усіх церквах!

(Десь далеко грають сурми)
А полк іде. Нема коли журиться.
Уже хтось другий став під корогву.
Хорунжий є, немає тільки Гриця
А я жива… Чого я ще живу?!
Грицю, чи тобі той прапірок прибили
Там на хресті, щоб видно, що козак?...
Все тихше й тихше … Сурми вже не грають …
Дзвони завмирають …
Це вперше, Грицю, виходить полк без пісні у похід!
Прощайте, хлопці, бийтесь до ладу.
А я вже вам і пісні не складу.
Ох! Як згадаю. Боже, як згадаю,
Таку печаль у серці розгойдаю!
А  я піснями біль тамую.


            Увечері, бувало, сидимо. –
            Задумаюсь, затихну, засумую.
            Пряду печаль… Співається само.
            Пісня «Засвіт встали козаченьки»»
            Засвіт встали козаченьки
            В похід з полуночі,
            Заплакала Марусенька свої карі очі.       
            Ох  як згадаю … Пригадалося…    
Мати.  Чого тобі доню?
 Маруся.   Що мені казати вам, мамо?
                  Чого ви незлюбили Гриця?


Мати.      – Не служать очі на таке дивиться,
                 Щоб так двоїлась хлопцеві душа!

Маруся.     – Не вірте, мамо! Гриць такий хороший.
                 Він клявся, мамо, що навіки мій.

Мати.     Ой,  доню-доню, в їх до смутку грошей.
                 То ж Вишняки, то ж Галя, зрозумій.

Маруся.      – Але то ж Гриць. І я.
            Та він же в світі отакий один.
            Він, мамо, гордий. Він козак. Він лицар.
            І що для нього гроші, мамо? Дим.
            Хіба наш батько ласий був на гроші?
            Хоч таляр він у вузлик зав’язав?
            Хіба не ви були в Золотоноші
            Єдине золото, яке він там узяв?

Мати.  – Ох не рівняй! Роти в людей як верші.
            Ти кажеш батько, – а життя біжить.
            Наш батько - з тих, що умирали перші.
            А Гриць Бобренко – з тих, що хочуть жить.
            Батько знав одне -  боротись до загину.
            Пішов у смерть і повернувся в думі,
            І вже тепер ніхто його не вб’є. 

(тупіт копит)    
Мати виходить, з’являється Гриць

Маруся.  – Грицю, що воно за диво?
            Під Берестечком бився ти сміливо,
            Під  Зборовом також і під Пилявою
            Своє ім’я ти не покрив неславою.
            І тільки у домашньому бою
            Сміливість раптом втратив ти свою.

 Гриць.  - Не смійся. Так воно і є.
            Не так ті кулі козаку страшні,
            Як це щоденне пекло метушні.
            Коли я йшов, Марусю, у повстання,
            Я твердо знав, що ти уже моя,
            Що це любов і перша, і остання,
            Що не знесе ніяка течія
            Мене убік.  Що я уже нікому,
            Нікому в світі так не поклянусь.
            Що з тих боїв, з таких боїв! –
                            Додому
            Я вже навіки інший повернусь.
            Бо вже таке підняв на свої плечі,
            Такою кров’ю в битвах освятивсь,
            Що всі оті домашні колотнечі
            Мене вже не засмокчуть, як колись.
Маруся.    – Іди до неї. Будеш між панами.
            А  я за тебе, Грицю, не піду.
            Це ж цілий вік стоятиме між нами.
            А з чого ж, Грицю, пісню я складу?   


(Чути брязкіт замків. Заходить вартовий, заносить   вузлика з одягом)

Тюремник вніс у вузлику одежу,
         (розгортає, дивиться)



Щоб я на завтра в чисте одяглась.
Яке намисто гарне – хоч подержу,
Це ще од баби пам’ять збереглась.
Мати вклала білу сорочину
І чоботи узяті від шевця.
Червону крайку в смужки золоті…
Аякже, смерть усе - таки це празник,
 Який буває тільки раз в житті.

( Чути стукіт копит. На сцені з’являється Іван Іскра з універсалом в руці)

Іван.   Спиніться! Чурай Маруся винна ув одному:
            Вчинила злочин в розпачі страшному.
            Вчинила зло, вона не є злочинна,
            Бо тільки зрада в тому є причина.
            Її пісні – як перло многоцінне,
            Як дивен скарб серед земних марнот.
            Тим паче зараз, як така розруха.
            Тим паче зараз при такій війні, -
            Що помагає не вгашати духа,
            Як не співцями створені пісні?


       -    За ті пісні, що їх вона складала,
            За те страждання, що вона страждала,
            За батька, що розп’ятий у Варшаві,
            А не схилив пред ворогом чола,-
            Не вистачало б городу Полтаві,
            Щоб і вона ще страчена була!  
            Тож відпустити дівчину негайно
            і скасувати вирока того.
        -    Ходім зі мною, доленько, ходім.

Маруся.     Кого ти любиш, Іване?
        Мене чи свою пам'ять?
        Смілива я була, правда?
        Схожа на свого батька
        Співуча я була, правда ?
        Схожа на свій народ.

                           Разом
        Наша дума, наша пісня
        Не вмре, не загине…
        От де, люди, наша слава,
        Слава України!       

Немає коментарів:

Дописати коментар